Bach: H-Moll Messe

CONCORDIA BENEFIZ-MATINÉE

Orchester und Chor der Tiroler Festspiele Erl

Musikalische Leitung Giedrė Šlekytė

Sopran Lina Dambrauskaite

Sopran Annelies van Gramberen

Tenor Mingjie Lei

Bass Callum Thorpe


Bereits zum fünften Mal unterstützen die Tiroler Festspiele Erl heuer wieder die CONCORDIA Sozialprojekte und damit besonders benachteiligte Kinder und Jugendliche mit einer
Benefiz-Matinée. Der Reinerlös gilt dem Ausbau der CONCORDIA Bildungsangebote in Rumänien, Bulgarien und der Republik Moldau. Die Komposition der „h-moll Messe“ wird üblicherweise auf 1748/49 datiert, wurde aber vermutlich nie zu Bachs Lebzeiten aufgeführt. Sie war auch kein neues Werk seines letzten Lebensjahres, sondern enthält Bearbeitungen vieler bestehenden Kompositionen aus zurückliegenden Jahrzehnten seines Schaffens. Als Folge der Reformation hatte die hohe lateinische Messe in evangelischen Kirchen stark an Bedeutung verloren. So gibt es kaum vergleichbare Werke aus diesem Zeitraum. Die Vermutung liegt nahe, dass Bach diese Messe bewusst als sein „musikalisches Vermächtnis“ für die Nachwelt konzipiert hat. Die „h-moll Messe“ ist sein letztes großes Vokalwerk und vielleicht die bedeutendste sakrale Komposition der christlichen Musik Literatur. Das Manuskript ist Teil des UNESCO Welterbes.

So 10. Apr
11:00 Uhr → Festspielhaus

Orchester und Chor der Tiroler Festspiele Erl

Giedrė Šlekytė

Musikalische Leitung

Lina Dambrauskaite

Sopran

Annelies van Gramberen

Sopran

Mingjie Lei

Tenor

Callum Thorpe

Bass


Orchester und Chor der Tiroler Festspiele Erl


Giedrė
Šlekytė

Das Baltikum überrascht immer wieder mit hochbegabten, exzellent ausgebildeten und doch ganz eigenständigen, faszinie­renden Künstlerpersönlichkeiten: Die Litauerin Giedrė Šlekytė zählt zweifels­ohne zu ihnen, und überzeugt mit „ihrer Präzision und jugendlichen Eleganz fernab jeder Attitüde“, mit „Esprit und mitreißender Energie“.

1989 in Vilnius geboren, begann Giedrė Šlekytė ihre Musik­aus­bildung am Nationalen Mikalojus Konstantinas Čiurlionis Kunst­gymnasium. Sie studierte Dirigieren an der Kunstuniversität Graz (Johannes Prinz und Martin Sieghart), an der Hochschule für Musik und Theater Leipzig (Ulrich Windfuhr und Matthias Foremny) sowie an der Zürcher Hochschule der Künste, wo sie ein Semester bei Johannes Schlaefli absolvierte. Sie besuchte Meisterkurse u. a. bei Bernard Haitink, Ricardo Muti, Colin Metters und Mario Venzago.

Als Gastdirigentin erhielt Giedrė Šlekytė Einladungen von Royal Stockholm Philharmonic, St. Christopher Chamber Orchestra Litauen, Orchester der Komischen Oper Berlin, Sinfonieorchester Innsbruck, Stiftskonzerte Oberösterreich, Musik­kollegium Winterthur, Münchner Symphoniker, Tonkünstlerorchester Niederösterreich, Norrlands Opera Symphony Orchestra, Göteborgs Symfoniker, Bochumer Symphoniker, Duisburger Philharmoniker, MDR Leipzig, Theater Basel („Die Zauberflöte“), Oper Leipzig („Hänsel und Gretel“), Staatsorchester sowie Oper Mainz („Perelà“) und Staatstheater Darmstadt.

Zur Spielzeit 2016/17 wurde Giedrė Šlekytė als 1. Kapellmeisterin an das Stadttheater Klagenfurt verpflichtet. Bereits mit ihrer ersten Produktion „Die Entführung aus dem Serail“ wusste sie Publikum und Presse gleichermaßen mit „großer Frische und reichen, dynamischen Akzenten“ zu begeistern. In der Saison 2017/18 war sie u. a. in eigenen Produktionen von „La Traviata“ und „Don Giovanni“ zu erleben.

Zukünftige Engagements und Wiedereinladungen führen die junge Dirigentin u. a. zurück zum Gävle Symphony Orchestra, RTV Orchester Ljubljana, Uppsala Chamber Orchestra, Orhestre Philharmonique de Luxembourg, Recreation Graz und der Oper Leipzig, wo sie eine Neuproduktion von „Schwanensee“ dirigiert.

Giedrė Šlekytė wurde bereits mehrfach ausgezeichnet: In 2013 erhielt sie beim Internationalen Dirigierwettbewerb Solon Michaelides in Zypern den 2. Preis (ein 1. Preis wurde nicht vergeben). Außerdem gewann sie den 2. Preis beim MDR Auswahldirigieren der Mitteldeutschen Hochschulen sowie 2006 den 1. Preis bei dem Nationalen Wettbewerb für Gesang Beatričė Grincevičiūtė in Litauen. Im März 2015 wurde sie für den Young Conductors Award der Salzburger Festspiele nominiert. Außerdem ist sie Preisträgerin des Internationalen Malko-Dirigentenwettbewerbs 2015.


Lina
Dambrauskaite

Lina Dambrauskaite is a recent graduate of the International Opera Studio in Opernhaus Zurich. She completed her classical singing studies at both undergraduate and postgraduate levels with Sigute Stonyte at the Lithuanian Academy of Music and Theatre and trained with Lillian Watson and Jonathan Papp in the Royal Academy Opera program.

In 2015 she made her operatic debut as Barbarina in Mozart's Le Nozze di Figaro at Lithuanian National Opera and Ballet Theatre. Lina also sang the role of Thais in Handel's Alexander's Feast, Yniold in Debussy's Pellėas et Mėlisande (Vilnius City Opera). She performed in Germany, Italy, South Korea, China and represented Lithuania at the Universal Exposition “Expo 2015“ held in Milan.

In 2017 Lina made her London debut as Zerlina in Royal Academy Opera’s production of Mozart’s Don Giovanni.

Her roles with the RAO include Semele in Handel’s Semele, Le Feu/Le Rossignol in Ravel’s L’enfant et les sortileges and Vixen in Janaček’s The Cunning Little Vixen.

In 2019 the soprano joined the international opera studio of Opernhaus Zurich, where she performed as Papagena in Mozart’s Die Zauberflöte, Xenia in Mussorgsky’s Boris Godunov and La Primadonna in Donizetti’s Viva la Mamma.

The singer is frequently invited to perform soprano solo parts in various oratorios and sacred works: Bach's St Matthew’s Passion (with Trevor Pinnock and the Dunedin Consort), Haydn’s The Creation (with Mirga Grazinyte-Tyla), as well as Mahler’s Symphony no 4 (with Mirga Grazinyte-Tyla and CBSO).


Annelies
van Gramberen

Als Koloratursopran meistert Annelies Van Gramberen eine breite Palette an Gattungen und Stilen. Sie beherrscht das Lied, das Oratorium und die Oper und zwar in verschiedenen Stilen, vom Mittelalter bis zur Gegenwart.

Annelies Van Gramberen trat an mehreren renommierten Veranstaltungsorten auf, darunter das Haus der Berliner Festspiele (Berlin), Royal Opera House/Covent Garden (London), La Monnaie (Brüssel), Flagey (Brüssel), Opera Ballet Vlaanderen (Antwerpen und Gent) und Sadler’s Wells Theater (London), Théâtre de la Ville (Paris), Carriageworks (Sydney), Sesc Pinheiros (Sao Paulo) und the Brooklyn Academy of Music (New York) sowie auf Festivals wie der Ruhrtriennale (Bochum), Operadagen Rotterdam, Festival Oude Muziek (Utrecht), Musica antica (Treviso), Laus Polyphoniae (Antwerpen), Festival van Vlaanderen, TAZ (Ostende), MAFestival (Brügge), Odegand (Gent) und BMF (Peking).

Sie arbeitete mit einer Vielzahl von Künstlern zusammen, u.a. mit Dirigenten (Alejo Pérez, Giedrė Šlekytė, Benjamin Haemhouts), klassischen, ethnischen und Jazz-Musikern (Romina Lischka, Bart Coen, Ghalia Benali, Frank Vaganée), Komponisten (Annelies Van Parys, Maria Schneider, Jeroen D'hoe), Regisseuren (Johan Simons, Ivo van Hove, Angélica Liddell, Tom Goossens) und Choreographen (Alan Lucien Øyen, Anne Teresa De Keersmaeker, Sidi Larbi Cherkaoui).

Ihr Operndebüt gab sie mit Thibault und Une Voix d'en haut in Don Carlos (Verdi) und First Wood Sprite in Rusalka (Dvořák) im Opera Ballet Vlaanderen (Gent und Antwerpen, Preisträger in der Kategorie "Best Opera Company 2019"), ab August 2019 als feste Solistin des Hauses.

Im Juni 2022 wird sie in "Mozart/Concert Arias" singen (Anne Teresa De Keersmaeker), Opera Ballet Vlaanderen, Gent.

Seit dem Beginn ihrer Karriere (2010) wurde Annelies von der Presse weltweit sehr positiv aufgenommen.


Mingjie
Lei

Hailed by The New York Times as "a beautifully plush voice and elegant musicianship.... tasteful and deeply moving." and by the Guardian "A future star" Tenor Mingjie Lei, a native of Hengyang, China, is rapidly gaining international acclaims . A current member of the ensemble of Staatsoper Stuttgart, he is a Prize Winner of the Prestigious Neue Stimmen International Vocal Competition 2017 and the ARD International music competition 2018, as well as the Winner of the Song Prize of the BBC CARDIFF SINGER OF THE WORLD 2019.

Current and recent season, Falstaff with Deutsche Oper Berlin, Messa in c-minor by Mozart with Opera Vlaanderen, Messa in Tempore Belli by Haydn with Salzburg Festival, A staged new production of Haydn's Paukenmessa with the Dutch National Opera, Amsterdam, Die Zauberflöte, Don Giovanni and Der Rosenkavalier with Staatsoper Stuttgart, Il Turco in Italia with Opernhaus Zürich, Tour Performances of Beethoven Symphony No. 9 with Maestro Jordi Savall in Philahamonie de Paris, Laeiszhalle Hamburg and Gran Tratre de Liceu, Barcelona, and with TonHalle Orchester in Festspielhaus St. Pölton, Mozart Requiem in d-moll in Dole, Frankfurt, Lyon, Paris and Barcelona, solo debut recital at Wigmore Hall, London.

The 2019-2020 season, he starts the season by joining the concert tour performances with musicAeterna Orchestra and chorus of the opera Perm and Maestro Teodor Currentzis at Bremen Musikfestspiele, Wiener Konzerthaus and the Lucerne Festival as Ferrando in Mozart's Cosi Fan Tutte, he is also making his debut as Ernesto in a new productions of Donizetti's Don Pasquale at Opernhaus Zürich by Christoph Loy and Maestro Enrique Mazzola and as Ferrando in a new production of Cosi Fan Tutte at Opera Vlaanderen both in Antwerp and Gent, and returning to Staatsoper Stuttgart for productions of Iphigénie en Tauride (Pylade), Die Zauberflöte (Tamino) and Don Pasquale (Ernesto).

The 2018-2019 season, he is joining the ensemble of Staatsoper Stuttgart, in productions of Il Don Pasquale, Der Prinz vom Humburg, Così Fan Tutte, Ariadne auf Naxos. he also makes his debut with Köln Philharmonie under the direction of Maestro Cornelius Meister and as a soloist in the LiedKonzert with International HUGO WOLF ACADEMIE.

 

The 2017 - 2018 season, he is making debuts with the Salzburg Festival in the production of LUCREZIA BORGIA under the direction of Maestro Marco Amarliato, Fenton in Opera Colorado's production of FALSTAFF, and Egeo in Teatro Nuovo's inaugural season production of MEDEA IN CORINTO, as well as a concert tour in China with the YOUNG SINGERS PROJECT IN SALZBURG FESTIVAL and SHANGHAI HANTANG CULTURE.

 

The 2016- 2017 season, a second year Patrick G. and Shirley W. Ryan Opera Center member, he returns to the program after spending much the summer participating in the Salzburg Festival's prestigious Young Singers Project, where he was featured in the production of Purcell's The Fairy Queen, as well as a soloist in concerts with Camerata Salzburg and Mozarteum Orchestra, he was invited to performed with Ravello Festival in Italy in the New Voice of Opera concert. This season he will be seen on the stage of Lyric Opera of Chicago in the Productions of Berlioz's Les Troyens as Iopas and Bizet's Carmen as Remendado, as well as a special performance by celebrating Plácido Domingo in Verdi's La Traviata as Gastone. 

 

The 2015-2016 season, he joined the Patrick G. and Shirley W. Ryan Opera Center Ensemble of Lyric Opera of Chicago, and soon will be singing on Lyric Stage in the productions of Der Rosenkavalier and Romeo et Juliette, as well as covering the role of Don Ramiro in La Cenerentola and role of Gen Watanabe in the World Premiere Bel Canto, he will be returning to Carnegie Hall in NYC to sing the tenor soloist in Handel's Messiah under Maestro Kent Tritle, also he will be part of the Beyond the arias series with Chicago Harris Theater with Pianist Craig Terry.

 

Highlights of past seasons includes his Carnegie Hall debut (2013) singing Handel's Messiah with Cecilia Chorus and Orchestra of New York, Conte di Lerma and Un Araldo Reale in Verdi's Don Carlo with Opera Philadelphia, Romeo (excerpts) from Gounod's Romeo et Juliette with New Jersey Symphony Orchestra and as tenor soloist in Handel's Messiah with Oratorio Society of New York under direction of Kent Tritle in Carnegie Hall (2014), he also appear with the New York Festival of Song performing with Composer Bright Sheng. he attended the Mozart Residency of Festival Aix-en-Provence in France at the past summer and received the Prix des amis for the best Mozart performance. he sang Nemorino in Donizetti's L'elisir d'amore, Don Ramiro in Rossini's La Cenerentola, Almeric in Tchaikovsky's Iolanta, Dorvil in Rossini's La Scala di seta, Brighella in Strauss's Ariadne auf Naxos with Curtis Opera Theater, Young Collector in Pervin's A Streetcar named Desire and Jupiter in Handel's Semele in Schwabacher Summer Concert with Merola Opera Program with San Francisco Opera, he sung as Don Ottavio in Mozart's Don Giovanni with Banff Music Festival in Canada, and covered Tamino in Mozart's Die Zauberflote, Ernesto in Donizetti's Don Pasquale ( excerpts) and as the tenor soloist in Stravinsky's Pucilnella with Music Academy of the West under the direction of Marilyn Horne and Warren Jones. Leon in Corgliano's the Ghosts of Versailles at Manhattan School of Music and Arturo in Donizetti's Lucia di Lammermoor with Thomas Muraco's Opera Repertoire Ensemble, he sung as Uriel in Haydn's Die Schopfung (The Creation) with Manhattan School of Music Symphony Orchestra Conducted by Kent Tritle.

 

Mingjie Holds a Bachelor of Music from Central Conservatory of Music in Beijing, a Master of Music in Voice from Manhattan School of Music in New York City, an Artist Diploma in Opera from the Curtis Institute of Music in Philadelphia. he has received awards from Opera Index Inc., Gerda Lissner Foundation, Mario Lanza Institute, Licia Albanese-Puccini Foundation, Giulio Gari Foundation and Kurt Weill Foundation.


Callum
Thorpe

Callum Thorpe promovierte zunächst in Biochemie, bevor er an der Royal Academy of Music in London Gesang studierte. Engagements führten ihn u. a. an das Royal Opera House Covent Garden in London, das Théâtre des Champs-Élysées in Paris, das Théâtre La Monnaie in Brüssel und das Theater Basel sowie zum Glyndebourne Festival. Sein Repertoire umfasst Partien wie Masetto und Komtur (Don Giovanni), Plutone (LʼOrfeo), Banco (Macbeth), Lieutenant Ratcliffe (Billy Budd) und Sarastro (Die Zauberflöte). Zudem sang er die Partie des Gibarian in der Uraufführung von Dai Fujikuras Multimedia-Oper Solaris in Paris. Ab 2017 bis 2021 war der britische Bassist im Ensemble der Bayerischen Staatsoper und sang hier u. a. Banco, Pistola (Falstaff) und Colline (La bohème). Es folgten diese Spielzeit Rocco (Fidelio) bei der Tournee des Glyndebourne Festivals, Sparafucile (Rigoletto) an der Opera North und Talbot (Maria Stuarda) an der Irish National Opera. (Stand: 2021)